szerző: Sárközyné Pomázi Ágnes, a Tatabányai Kodály Zoltán Általános Iskola ének-zene tanára
A digitális távoktatás a közismereti tantárgyak esetében sem könnyű feladat, de a zenei oktatás: énekóra, szolfézs, kórus, extrém kihívást jelent a pedagógus számára. Pedagógiai gyakorlatomban korábban nem volt személyes tapasztalatom a digitális zeneoktatással kapcsolatban. Tudom, hogy a digitális kompetenciák terén fejlődésre szorulok, bár a mostani kényszerű helyzet sok mindenre megtanított.
Hat általános iskolai alsó tagozatos, egy felsős osztállyal, és egy zeneiskolai szolfézs csoporttal, 180 tanulóval tartom a kapcsolatot. Az iskola bezáráskor azt gondoltam: milyen jó lesz, ha nem kell kora reggel felkelni! Ez így is van, de itt véget is ér a pozitívumok felsorolása. Sokkal több munkát igényel most a felkészülés és az ellenőrzés, értékelés. Igyekszem minél több, jó minőségű felvétellel bemutatni a tanítandó dalokat és a zenehallgatási szemelvényeket, a tananyagot. A keresgélés, válogatás rengeteg időbe kerül.
Két óra tananyagát szoktam egy levélben, óravázlat-szerűen megfogalmazni. A szülők, a diákok pedig a saját idejük, technikai lehetőségeik függvényében dolgozzák fel az anyagot, hallgatják meg a dalokat, zenei szemelvényeket, és oldják meg a feladatokat. A normál osztályokban ez heti egy levél, az ének tagozatos osztályokban heti kettő. Az írásbeliket – pl. a munkafüzetek feladatai, másolás, szolmizáció, rajz készítése – is egyszerre küldik vissza. Mindegyik osztálynak és minden tanulónak nyitottam egy-egy mappát a számítógépen, itt gyűjtök mindent, dokumentálom az anyagokat.
A tanmenetet rugalmasan értelmezem. Amelyik dalhoz találok az interneten felvételt, azt tanuljuk, amelyikhez nem találok, az kimarad. És persze a következő tanévre marad pl. a hangközök, és egyéb elméleti anyag oktatása.
Az OH ajánlásában szereplő több internetes portált, gyűjteményt, tartalmat megnéztem, közülük néhányat használok, magam is készítek készségfejlesztő, játékos feladatokat ezeken keresztül a diákjaim számára. (LearningApps, Musicators, Wordwall)
Az e területen szerzett tapasztalataimat, tudásomat a következő tanévekben kamatoztatni fogom.
A kóruspróbákra küldött anyagban szerepelnek gyermekkari művek igényes felvételei, kánonok, amiket meg is tudnak tanulni, és korábbi fellépések felvételei azért, hogy az összetartozás és szereplés érzését ne felejtsék el a gyerekek.
A jelen helyzet fokozott mértékben igényli a családdal, a szülőkkel való együttműködést, különösen az alsósok oktatásánál. A szülők nagy része igyekszik segíteni az iskolai tanulást. 2-3 hét alatt kialakult a tanítási rend, a gyerekek/szülők visszaküldik a feladatmegoldásokat, az instrukciók alapján javítják a hibáikat. Persze látom, amikor néha a szülő írja meg a feladatot, de nem kérem számon – legalább foglalkozott a gyerekkel, vagy ő maga tanult valamit énekből.
Ha valaki mégsem jelentkezik időben a leckével, egy emlékeztető e-mailt küldök – a pedagógusnak is toleránsnak kell lenni ebben a nehéz helyzetben.
Sajnos nincs mindenkinek számítógépe, vagy nem ért a képek küldéséhez, hang vagy képfelvételek készítéséhez, ezért az éneklést csak szorgalmi, választható opcióként adhattam meg.
Szerintem a legjobb szándék és lelkiismeretes munka ellenére sem lesz teljes értékű ez a tanév, de sokkal jobb, mintha teljesen elmaradt volna!